lunes, 19 de abril de 2010

Repàs de les unitats 7 i 8

1. Explica la diferència entre el complement directe i l'indirecte. Posa'n exemples.
El complement indirecte (CI) expressa el receptor (beneficiat) de l'acció verbal. Exemple: El pare li compra una joguina a la filla.

El complement directe (CD) és el complement més directament relacionat amb el verb: és, de fet, una extensió del significat verbal. Exemple: la Laia prepara la festa.

2. Digues si el complement destacat és directe o de règim verbal:

a) S'adona que ha fet mal a tots els companys Complement règim verbal
b) Va prometre als nois de portar-los al parc Complement de règim verbal
c) Confia que l'obra surti tan bé com va sortir en el darrer assaigComplement règim verbal
d) En Joan es dol que tots li facin el buit Complement règim verbal


3.Completa cada oració amb el pronom feble que calgui:

a) No sabem fer la feina de casa. No ens hi han acostumat
b) No m'entenc amb en Joan. Me'n vull distanciar
c) Sé que és un repte inassolible, però m'he l'exposaré
d) M'ha costat veure que no rendeixo prou. Ara me n'he adonat
e) He deixat la casa ben arreglada, no en dubtis

4. Quines són les principals tendències literàries de principis del segle XX? Literatura experimental: la poesia evoluciona en dues direccions: d'una banda, experimenta una revolució formal amb el moviment de les avantguardes, i d'altra banda, avança cap a la poesia pura, que busca la màxima perfecció de l'expressió poètica. La novel·la també explora nous camins: l'acció perd la continuïtat argumental; el temps deixa de ser lineal; el punt de vist s'obre al narrador col·lectiu i al monòleg interior, que representa el fluir dels pensaments; el protagonista esdevé un antiheroi... La literatura existencial: qüestiona el sentit de l'existència humana, i es pregunta sobre el món caòtic i absurd. La manca de valors condueix al pessimisme. La literatura social: parteix de la idea que els artistes i intel·lectuals han de comprometre's a transformar el món per millorar-lo. El teatre: conviuen tres tipus de teatre: la comèdia burgesa, el teatre frívol i el teatre revolucionari que qüestionava el sistema vigent.


5. Indica la funció que fan els elements destacats de cada oració i substitueix-los per pronoms:

a) S'acostuma a fer les coses bé S'acostuma a fer-les. Complement de règim verbal. i complement directe
b) Porta els comptes a l'avi Porta'ls-hi Complement indirecte i complement directe
c) Es recorda de tot el que li deuenSe'n recorda.Complement de règim verbal. i complement directe
d) Compra joguines als nebots Compra-li's Complement indirecte i complement directe
e) Explica el que vol als seus amics Li's explica. Complement indirecte
f) Es nega a treballar amb la família S'hi nega Complement de règim verbal. i complement indirecte
g) Fa el que vol Ho fa
Complement directe

6. Torna a escriure les preguntes i les respostes del qüestionari que vam fer a classe sobre la literatura del tema 8.

No hay comentarios:

Publicar un comentario